Eyes

Om man startade sitt band för 40 år sedan, var nära att slå igenom rejält med kontrakt på Majorbolag i USA men ändå inte riktigt lyckas knyta ihop påsen ja då hade nog många lagt av direkt. Men inte Eyes även om de tog en lång paus har killarna hållit igång hela tiden och sedan 2012 varit tillbaka. Via Microsoft Teams satt vi ner, Björn och Peter ifrån Eyes och jag i ett långt samtal om både dåtid och framtid. Full bakgrund om bandet kan man läsa på JPS Media.

Peter du som är sist in i bandet hade du koll på Eyes innan du kom med i bandet?

P Ja, jo det hade jag. Jag gick till musikaffären där Jocke (Eyes gitarrist) jobbade. Har var ju lite utav en guitarhero.


Peter Andersson

Vad har du för bakgrund?

P Det började ju med att lyssna på Whitesnake, Rainbow, Deep Purple med den klassiska hårdrocken. Sedan började jag spela gitarr i olika band på 80-talet där var med i rock-sm. Men vi kom aldrig nånstans.

B Peter är riktigt duktig gitarrist men vår gitarrist ego klarar inte av en gitarrist till, hahaha.

Ni får sätta på Peter en akustisk ibland då.

B Ja det har vi faktiskt funderat på. Vi har en gammal låt som skulle funka för det.

Ni hade en väldigt stor fan-base i Skåne.

B Det stämmer på konserterna kom det oerhört mycket folk med tanke på att vi var ett osignat band. Vi var lika förvånade varje gång vi spelade. Men vi fick nån form av kultstatus där folk visst att vi höll på sju dagar i veckan i replokalen. De få framträdanden vi gjorde var alltid av modell större, en vi har också alltid gjort saker å ting annorlunda. Vi gör inte som andra och har aldrig gjort.

Hur tänker du då?

B Vi stod i replokalen 82-83 och så tyckte vi att det här låter ju riktigt bra. Men var ska vi spela någonstans… och det fanns ju rockklubbar men vi hyrde stans största teater och fick Julius biljettservice som var en professionell biljettförsäljningskanal att sälja vårt evenemang. Sålde ut alla biljetter och la all vinst på vår scenshow med ljus och pyroteknik. Så vi har inte harvat runt på fritidsgårdar och småklubbar. Du va på nån v de spelningarna när det begav sig Peter visst var det rejäla shower.
P ja, jag har ju gjort tvärtom själv, men definitivt spelningen i Folkets Park i Malmö använde ni verkligen gaget till rejäl scenshow.

B Vi låg rätt i tiden då och vi verkar ligga rätt i tiden nu för efter vår release av EP:n har det blivit ett otroligt intresse.
Vi fick tips och hjälp av Johan ”Dr AOR” Nylén på planetaor.com att kontakta en Grekisk online radiokanal som heter rock melodic radio som kör dygnet runt och vår låt This Is Us har spelat ungefär var tredje timma som i sig har gett ringar på vattnet.

Personligen håller jag Falling In Between som er bästa låt, en låt som skulle kunna vara tagen ifrån Rainbows Stranger in Us All med Doogie White på sång.

B Ja det är möjligt det är ju en upptempo låt där vi fläskar på rätt så bra instrumentalt.

Är det du som skrivit texterna Peter?

P Nej det är det inte, vi jobbar väldigt mycket tillsammans. Exempelvis repar vi ju nästan aldrig, vi är däremot mycket i studion där låtarna växer fram.
B Vi har ju en egen studio som är mer eller mindre helt analog.


Åke Rickard

Betyder det att ni mixat allt själva?

B Ja det har vi tillsammans med en chefstekniker som är musiker själva.

Om jag ska ha nån kritik när jag lyssnar på plattan jämte en helt professionell produktion så går det att höra lite skillnad i att det har en lite ska vi säga mörkare ljudbild. Det var inte så att jag hörde det med en gång med det finns ändå klara skillnader. Skulle det vara läge att ta in en producent utifrån om det fanns möjlighet till det?

B Jag tror nog att vi hade varit öppna för det eller vad säger du Peter?
P Ja jag tror nog vi kan utveckla detta ännu mer. Vi har ju jobbat väldigt mycket med ljudet. En producent hade nog kunnat ta oss ett snäpp längre.

När vi tittar tillbaka på 80-talet så var ni nära att få kontrakt med ett majorbolag.

B Det stämmer det jag var faktiskt hos EMI i New York där det drogs upp konkreta idéer dock la de aldrig fram något kontrakt.


Björn H. Lindbäck


När det sprack rann luften ur lite granna då?

Nej inte initialt men däremot ville inte vår dåvarande sångare lägga den tiden som krävdes och lämnade oss innan ett ganska stort gig vilket skapade lite panik för oss.

Låtarna på Left/20 är en blandning av AOR och melodic rock men varifrån kommer titeln Left/20?

B Det är väl jag som är skyldig till det idémässigt. När en Amerikansk optiker ska bedöma synen på en patient och du har perfekt syn så kallas det 20/20 alltså twenty twenty vision. Så vi tänkte så här att bandnamnet är Eyes så ska vi väl nån gång göra det perfekta albumet och varför inte göra det när det är 20 + 20 år sedan vi startade bandet, så det är lite skoj för oss själva. Så plattan i December ska heta Perfect Vision 20/20 och innan dess kommer ytterligare en EP i september/oktober som kommer heta Right/20.

Kommer då det vara låtarna ni släppt som blir ihopslagna till albumet?

B Ja plus ytterligare två låtar till albumet.
P Det blir ju perfekt att få upp intresset för vår musik på detta viset också.
B Det har ju hittills gått långt över vår förväntan där statistiken på streams för Youtube och Spotify gått långt över förväntan. Vi är väldigt väldigt överraskade. Helst som vi inte har något bolag i ryggen.

Har det trillat in några förslag ifrån skivbolag?

B Nej inte ännu men vi hoppas väl att någon intresserad person ska snappa upp oss, men å andra sidan är vi nöjda hur vi har det nu med. Vi har ju koll på var våra låtar spelas i vilka länder osv med all statistik vi får ifrån de digitala kanalerna. Vi känner att vi är på rätt spår.



Anders Sellborn

Det intresset som fanns för bandet på 80-talet ifrån Tyskland och så har ni kvar de kontakterna?

B Nej dessvärre Peter Simmons som hjälpte oss var ju känd för att boka boxningsgalor med bland annat Mohammed Ali och hade ett nätverk och hjälpte oss att få gig i norra Tyskland. Peter är lite till åren kommen och jag tror inte han promotar något längre. Men Tyskland är ett av de länderna som ligger högt upp där vi har våra lyssnare.

Jag har ju snackat med andra band ganska nyligen (både Roulette och X-Romance) som tagit upp sina karriärer sedan 80-talet där det funnits gammalt material att återinspela hur är det för er? Finns det äldre låtar som ni spelar in på nytt?

B Vi har extremt mycket material, det har vi.

Så det kan bli ny sång och lite fräschare produktion på dem då?

B Definitivt
P Ja det finns en hel del gammalt material som vi använder och nytt såklart som vi använder
B Den låtern som heter Turn of Your Life är egentligen ifrån 1986 som vi har arrat om och Peter har förädlat den med sin sång på ett annat sätt. Så vi har en stor låtskatt att ösa ur och inspelningarna som finns är tämligen välbehållna. De har blivit digitaliserade även om de inte är remastrade. Vi har väl en tanke att åtminstone en utav de två låtarna som ska vara med på fullängdaren är ifrån ”back in the days” då vi tycker den håller än idag.

Om du får börja och tycka till Peter så kan du fylla i sedan Björn. Vad tycker du att du tillfört bandet när du kom med som sångare 2018?

P Vad ska man säga, en helt ny approach till sången. Det tycker jag är nått bra förhoppningsvis har det gett en ny kick till bandet.
B Ja men det blev ju en klangbild som tillförde med din renare och mer välartikulerade röst där man kunde släppa musiken friare än tidigare. Plus att vi får inte glömma det sociala vi fungerar bra ihop som återvitaliserar och tänder ett band. Vi kände ju Peter sedan gammalt han har varit i vår kompiskrets i många år.
P Jocke, Åke och jag spelade i ett coverband i jättemånga år men till slut sa jag att nu är jag trött på detta vill inte hålla på med covers längre och föreslog att vi skulle göra vårt eget material. Så Jocke funderade väl på det och till slut blev det att jag testade att sjunga in en låt och det blev ganska bra resultat så det är på den vägen det är.
B Så det är Jocke och Peter som har fått ihop låtarna som släpps.
P Jag har börjat sjunga in en låt som ska med till nästa EP.

Ni har gjort en typ replokalsvideo. Blir det video till nästa EP också?

B Den är inspelad i vår studio faktiskt. När vi släppte This is Us så provade vi att göra en sorts ”rockumentär” som visar hur vi spelade in låten. Så nästa låt blir inte på samma sätt, vi har lite tankar på andra miljöer att göra.
Vi hade faktiskt hjälp av Facebook när vi gjorde rockumentären då de fick nys om att vi använt Facebook till att promota för vårt återföreningsgig 2012 på KB i Malmö. Så ett Facebookteam ifrån Kalifornien tog kontakt med oss om att göra en rockumentär som sedan fick otrolig spridning så det var både kul med spridningen och att se hur de jobbade med att spela in.

Härnäst så ska ni ihop nästa EP och sedan albumet.

P Ja all musik för nästa EP är inspelad och nu har jag börjat med leadsången och sedan körer körer körer hahaha.
B Vi lägger extremt mycket tid till sången kanske till och med så mycket som 50% av produktionstiden lägger vi på sången.
P Den breda massan lyssnar väl på att sången är bra där kanske det är främst musikerna som lyssnar mer nördigt på de instrumentala arrangemangen, så sången tycker vi är viktig att det blir riktigt riktigt bra. Det är också väldigt förspänt att ha en egen studio som gör att vi kan prova olika saker lätt och göra om det ifall det behövs.
B Vi har ju allting verkligen och betalar ju inte för tiden. Jag tycker dessutom att vi som har en en bakgrund sedan 80-talet har en vinst ifrån början där många av de nyare banden som försöker återskapa det gamla soundet får slita ordentligt för att låta ”rätt”. Jag tycker att vi som var med på den tiden det växte fram kan lägga i en pussel bit så det blir autentiskt.

Det slog mig här på morgonen att det har även denna veckan gått bort ett par legender där Brian Howe var senast i raden som lite överraskande gick bort 66år gammal. Vad säger man.

P Ja för några år sedan var det riktigt många som gick bort.

Man kan inte göra någon hyllningstext till de bortgångna?

B Jo det kan man säkert, men i våra låtar finns det redan någon liten nickning åt det ena eller andra hållet som influenser smyger sig in. Och bara att spela den här musiken gör att vi för arvet vidare till denna musiken.


Joakim Sandberg