Destiny

När den nya vågen av Svensk heavy metal etablerade sig bildades Destiny som ett av de tyngre banden. Albumdebuten skulle vänta till 1985 men då hade bandet hållit igång sedan 1982. 2020 kommer det en ny skiva!

Ja, Destiny bildades hösten 1982 när vi bytte namn från Hexagon till Destiny. Vi gjorde vår första demo våren 1983 och då var det med Therese Hanserot på sång och Björn Centergran på trummor. Vi gjorde bara en spelning med den sättning och det var på den legendariska rockklubben RPM i Gårda. Övriga medlemmar då var gitarristerna Magnus Österman som jag bildade bandet med och John Prodén samt mig själv på bas. Spelningen var mycket lyckad men tyvärr lämnade Therese bandet strax efter livedebuten. Det tog några månader men så småningom hittade vi Håkan Ring som också sjunger på debutalbumet ”Beyond All Senese”. Även Björn lämnade Destiny strax efter att Håkan kommit med och ersattes våren 1984 av Peter Lundgren på trummor. Den sättningen gjorde rätt många gig samt några inofficiella demos på ljudteknikerkurser hos olika studios i Göteborg. Detta ledde sedan till att vi blev erbjudna att släppa en LP på det nystartade skivbolaget Musikbolaget som ägdes av Faktab som även hade ett antal EKO-skivbutiker i Göteborg. Jag jobbade själv på en av dessa som låg på Avenyn. Inspelningen skedde mellan jul och nyår 1984 i Studio Bohus i Kungälv och plattan släpptes sedan den 13 mars 1985. Vi fick snabbt ett ryckte om att vara ett extremt hårt band och det var vi nog också jämfört med våra samtida kollegor, tyvärr hörs inte det på plattan som blev väldigt ”snäll” i soundet beroende på att han som mixade plattan bara hade jobbat med dansbandsmusik innan och inte alls förstod hur den nya Heavy Metal som vi spelade skulle mixas, dessutom gjorde han hela jobbet på endast tre timmar. Men live var det nog rätt extremt för att vara den tiden, men knappast jämfört med det som räknas som extremt i dag.

Men skulle ni själva räkna er som att ni var en del av den nya vågen av svensk heavy metal eller är ni med er mörka rock något helt annat?

Då, på den tiden tänkte vi inte ens i dom banorna. Vi villa bara spela Heavy Metal och tänkte inte så mycket mer på det. Men en gång när jag pratade med en kille, jag kommer inte ihåg vem det var, om vår musikstil försökte jag förklara för honom vad vi var ute efter. Han sa att han förstod och att han tyckte att vår musik vara mycket mörkare än andra Svenska band, vilket jag höll med om. Efter det började vi kalla vår musik för ”Mörkrock”. När sedan tidningen ”The Hammer” började presentera nya svenska metalband under rubriken FVASHM (Första Vågen Av Svensk Heavy Metal) så kände vi oss givetvis som en del av den med. Så vi var väl både en del av den och något helt eget.

Stefan är den enda länken kvar sedan 80-talet. Har du någon gång varit på väg att ge upp bandet?

Nej, faktiskt inte. Har däremot svårt att fatta hur fort tiden har gått.

Det här hänt en hel del sedan starten. Finns det någon enskild händelse som Destiny håller extra högt som band?

Oj, sådana frågor är alltid svåra svara på när man hållit på så länge som vi gjort. Har väl inga sensationella historier att erbjuda. Att spela live har alltid varit en höjdpunkt som t.ex. förbandsgig till Savatage och Tony Martin. Festivalspelningar är också alltid kul, speciellt de vi gjort i Tyskland. Tyvärr spelar vi alldeles för sällan live.
En annan höjdpunkt var givetvis när vi lyckades anlita Derek Riggs att måla omslaget till ”Atomic Winter”. Han skulle faktiskt även gjort omslaget till ”Nothing Left to Fear” men tyvärr ville inte skivbolaget betala honom vad ha begärde. För något år sedan kontaktade jag honom om omslaget till nästa platta ”Global Warming” men ha sa att han för tillfället inte tar några jobb, så det sprack.

Personligen tycker jag bäst om de senare plattorna mycket tack vare produktionen där dramatiken i musiken blir mer tydlig. Ni spelade in första plattan på nytt Beyond All Sense. Hade inte fler av era album förtjänat ett lyft med nya produktions möjligheter?

Jo, kanske det, men då kanske man förlorar något på vägen. Men det är också en av anledningarna till att vi spelade in ”Climate Change” som består av nio nyinspelningar. Sex låtar från ”Nothing Left to Fear” och en var från ”Atomic Winter” ”The Undiscovered Country” och “Future of the Past” samt fem gamla låtar från 1983 till 1986 som trots att vi spelat dem live aldrig kom med på någon platta. Extra kul var att Håkan Ring som skrivit de ursprungliga texterna, som tyvärr försvunnit, erbjöd sig att skriva nya texter till de fem låtarna.

Tanken var att det skulle bli en jubileumsskiva lagom till vårt 30-årsjubileum, men den blev försenad några år. Vi fick väldigt bra respons på den och det var en perfekt platta att introducera dagens sättning som består av Jonas Heidgert (Dragonland) på sång, Michael Åberg (Nostradameus) och Veith Offenbächer (Dawn of Destiny) på gitarr, Kane Svantesson (även med på The Undiscovered Country) och mig själv på bas.
Jag tror dock inte att det blir fler nyinspelningar nu.

Veith Offenbacher är första icke svenska medlemmen i bandet hur kom det sig att Veith kom att bli en del av Destiny?

Det var en slump att det blev så. Jag fick kontakt med honom via Ken Olsson från Pagan. Det visade sig att Veith vuxit upp som ett stort fan till både Pagan och Destiny vilket Ken genast berättade för mig. Så en gång när han hälsade på Ken som är en mycket god vän till mig träffade jag honom också och efter det höll vi kontakten. Veith brukar semestra i Sverige så jag frågade om han vill gästa på ”Climate Change” och lägga lite tolvsträngad gitarr på låten ”Nothing Left to Fear” vilket han tackade ja till. Sedan visade det sig att han skulle flytta till Sverige något år senare och eftersom vi ville ha två gitarrister i bandet så frågade vi om han ville gå med, vilket att han också tackade ja till. De flesta av gitarrerna hade då redan spelats in av Micke men vi hittade ändå lite plats för Veith på de flesta låtarna vilket faktiskt tillförde ytterligare en dimension till dem. Tyvärr blev han tvungen att flytta tillbaka till Tyskland för något år sedan vilket inte är optimalt. Samtidigt är vi andra numer också rätt geografiskt utspridda…

Har det tidigare varit aktuellt med någon icke svensk medlem eller har det alltid känts naturligt att hitta svenska musiker?

Nja, vi hade tidigare ett krav på att alla medlemmar måste bo i Göteborg eller dess närområde, så det var väl aldrig aktuellt om än inte uteslutet. Vi testade en gitarrist från Åland en gång, om det räknas. I dag har vi inga sådana begränsningar, bara det är rätt person och att det praktiskt ska gå att lösa rep, inspelningar och gig.

Atomic Winter, Climate Change och nu Global Warming jag tycker mig se ett tema även om Atomic Winter är kopplat till kärnvapenbomb. Hur har ni tänkt kring de olika titlarna?

När vi gjorde ”Atomic Winter” var det fortfarande ett kallt krig mellan USA och dåvarande Sovjet Unionen. Alla var medvetna om kärnvapenkrigsrisken och jag tror de flesta nog var lite oroade över vad som skulle kunna hända. När vi började skissa på ”Global Warming” så var det kalla kriget över och Sovjet fanns inte mer. Då tänkte jag att det folk nu var mest oroliga över var den global uppvärmningen och klimatförändringarna, så det kändes naturligt att gå på den linjen. Även våra andra albumtitlar är ju lite kopplade till folks oro och osäkerhet på vad som händer och på vad som kan hända.

Inspelningarna av kommande Global Warming är långt gångna releasen räknad till april. Ser planen ut att hålla?

Jag hoppas det, innan sommaren ska den komma i alla fall. Vi har bara en del sång, eventuella keyboards och lite småfix kvar. Vi har ju jobbat på ”Global Warming” från och till sedan 2006, så det är dags att den släpps nu. Som vanligt har vi spelat in i vår egen studio DRS (Destiny Recording Studio) tillsammans med ljudteknikern Henrik Pettersson som precis som på ”Climate Change” också är coproducer. Det blir nio låtar sammanlagt och den ska släppas på både vinyl och CD via GMR.

Blir det genomlöpande texter om vårt klimat?

Nej, det blir det inte. En eller möjligen två låtar berör ämnet men annars är det som vanligt en blandning av fantasy och samtidsreflektioner…
Texterna är mestadels skrivna av Jonas Heidgert den här gången, men även Håkan Ring har gjort tre av dem. Faktum är att jag själv också håller på med en text, men jag vet inte om den blir bra nog att använda då jag aldrig skrivit någon text tidigare, även om jag på en del av de gamla plattorna kommit med uppslag som sedan blivit texter. Men det är ju lite lättare att komma med en textidé än att faktiskt färdigställa en text.

Hur låter då Destiny 2020?

Ja, det får du höra i vår. 🙂
Nä, men det är ju väldigt svårt att beskriva musik i ord, speciellt när man står mitt uppe i skapandeprocessen. Jag tycker nog att alla våra plattor skiljer sig en del ifrån varandra utan att för den skull tappa Destiny id:et. Det gäller ju att inte göra om samma platta gång på gång, utan att hela tiden tänja på gränserna av vad som är Destiny. Det tycker jag att vi lyckats med den här gången också. ”Climate Change” var ju en slags tillbakablick med uppdaterat sound medan ”Global Warming” tar bandet vidare i utvecklingen framåt utan att det för den skull inte låter som Destiny. Jag är grymt nöjd med hur det låter hittills. Mickes gitarrer och Jonas sång är fenomenala och lyfter verkligen låtarna. Veith har inte lagt några gitarrer än, men han lär göra ett lika bra jobb som på ”Climate Change”. Sedan får vi se hur mycket keyboards det blir och vem som ska spela dem.

Fortfarande ett balladfritt band?

Självklart, Destiny kommer aldrig att spela in någon ballad. Däremot kan det ju finnas lugnare partier i en del av låtarna för att skapa dynamik och suggestiv dramatik. ”Destiny – Göteborgs Heavy Metal Vrål – Inte en ballad i sikte” som Okej skrev som rubrik när den första plattan släpptes, gäller fortfarande. Fast en mer korrekt beskrivning av musiken kanske är progressiv mörk heavy metal…

Kan ni avslöja låttitlarna till nya skivan?

Det kan vi, men vi gör det inte. 🙂
Tre titlar bjuder jag dig ändå på. Först har vi titelspåret som är en lång lite progressiv låt där det händer en hel del. Sedan har vi de två låtar som vi ska göra video på, ”Infinity” och ”A Mastermind in Madness”. Båda videorna ska spelas in och produceras av Backstage Productions som även gjorde våra videor till ”Sabotage” och ”Förväntan Stiger”. Första videon ska förhoppningsvis vara klar i början av 2020 och den andra i samband med att plattan ska släppas. Övriga titlar kommer att presenteras på vår facebooksida efterhand som Jonas sjunger in dem.

Destiny har mer eller mindre alltid varit hyllat i metal media för sina släpp. Däremot så har den stora genomslagskraften till allmänheten att bli ett band på allas läppar uteblivit. Er musik är ganska dramatisk och det händer ofta mycket i den.
Kan ni vara för “komplicerade” för medelsvensson?

Vi säkert för komplicerade för en del och inte tillräckligt komplicerade för andra. Jag är rätt söker på att huvudorsaken till att vi inte är större än vad vi är beror i första hand på att det tar för lång tid mellan plattorna men framförallt att vi spelar alldeles för lite live. Vilket är väldigt synd då vi alltid varit ett väldigt bra liveband som alltid vinner över många nya fanns när vi väl spelar. Det absolut bästa för oss nu skulle vara att spela på så många festivaler som möjligt och att vara förband till något större band som har ungefär samma målgrupp.
Sedan är det ju ett gammalt band som väldigt många känner till men som långt ifrån alla har hört något med. Jag skulle önska att fler skulle kolla upp Destiny på Spotify eller andra streamingtjänster, YouTube osv. Vi får ju mestadels mycket bra respons från de som gör det.

Er line-up är den stabilaste på evigheter och med nytt bokningsbolag i ryggen är det då dags för stor turné som följd av släppet?

Ja, vi har en grym line-up nu med Jonas, Micke, Veith, Kane och mig själv. Skulle gärna vilja ha med en keyboardist också, men de är inte så lätta att hitta.
Som sagt var, en förbandsturné hade inte varit fel. Men det medför många omkostnader och det finns mängder av band som är villiga att spela gratis eller t.o.m. betala för att få spela, så det är inte så lätt att lösa även med Norrland Booking i ryggen. Men givetvis hoppas vi på så många spelningar som möjligt, antingen det blir i turnéform, festivaler eller enskilda gig. Det är ju på scenen som vi trivs bäst.

Vi planerar också att spela in vårt första livealbum under 2020 och det ska även filmas av Backstage Productions. Spelningen kommer att ske i Göteborg, men var är inte klart än. Hoppas givetvis att så många som möjligt av båda gamla och nya fans kommer till den gigget och då inte bara Göteborgare. Vi kommer att spela låtar från samtliga plattor och om allt går som planerat kanske det blir ytterligare någon överraskning. Detta är något som inga Destinyfans vill missa. Mer information kommer på vår hemsida och facbooksida framöver.

Som avslutning får vi någon singel som teaser inför skivan?

Ja, de två videolåtarna ”Infinity” och ”A Mastermind of Darkness” kommer nog att släppas som singlar för streaming samtidigt som videorna släpps.