Andreas Gullstrand – Creye

Creye har i samband med sin första singel inför kommande abumet Creye II intervjuats på rockintervju.se. Nu när hela skivan lyssnats igenom ringde jag upp Andreas och i samarbete med The Maloik Rock Blog som gör en recension på skivan kan vi presentera intervjun med Andreas Gullstrand grundare och gitarrist i bandet.

Vart är skivan inspelad?
Trummor och bas, samt de akustiska gitarrerna la vi i Tamburine Studios i Malmö. Sedan har vi spela in elgitarrer och keyboards i våra hemmastudios. Sången är inspelad hos Jakob som var vår keyboardist på Europaturnén. Så mycket har varit hemmaproduktion jämfört med innan men vi har snappat upp en hel del under våra år som musiker så det har i slutändan handlat om att maximera inspelningarna med bättre utrustning för att få bättre kvalitét på soundet.

Och vem har producerat, mixat och mastrat?

Vi själva har producerat sedan har Dino Medanhozic som arbetat med Smash Into Pieces och Dotter skött mix och mastring. Det var Erik Wiss som producerat oss innan som rekommenderade Dino som har varit toppen med bra feedback samt lätt att jobba med.

Om man tittar på omslaget tycker jag det påminner om en tavla plus er bandlogga. Hur väljer man ut ett albumomslag så det hjälper att promota skivan?

Vi har tänkt tvärtom mot många andra band som presenteras just nu där många har mörka bakgrunder, så vi har gjort tvärtom och valt ljus bakgrund.
Sedan utforskade vi lite vad man kunde göra med något mer abstrakt konstverk och fastnade för det som vi idag har valt, delvis för att det sticker ut lite men framförallt att vi tyckte det var snyggt och lite annorlunda.
Vi har ju också gjort om loggan inför albumet som en typ av nystart.

Vem har gjort omslaget?

André Beckston på Blekkmark Design Studio som gjorde första omslaget har gjort både den nya loggan och omslaget.

Det är ju däremot inte säkert att det nya omslaget berättar så mycket om musiken.

Det kan jag ju hålla med om, men vår inställning har snarare varit att musiken får tala för sig själv.

Vilken har målbilden för soundet för Creye II varit och hur har den utvecklats under inspelningarna?

Det klart det blir alltid lite annorlunda än ifrån början.
Det är oftast jag som fixar förproduktionen och använder mina kunskaper i det området vilket såklart påverkar hur det låter. Sedan lämnar vi det till Dino som kommer ifrån en helt annan ingång med färska öron så har han ju såklart satt sin prägel på soundet. Jag skulle säga att det låter bättre än vi förväntat oss, att det låter än mer levande efter hans insats.

Hur har ni samarbeten i skrivandet?

Andreas Stone är ju en gammal kollega till Fredrik, bandets andra gitarrist. Andreas som ju har jobbat mycket med lite mer poporienterad musik och är duktig på det dessutom har han haft en del listframgångar. Därför va det kul att få prova att jobba med honom och vi gjorde då en session som vi är väldigt nöjda med där Siberia kom till.
Sedan skriver jag och Ulrick Lönnqvist både till Creye och andra projekt där vi skickar idéer till varandra och senare August kommit in och bidragit lite. Singeln Find a Reason är ett sånt exempel och var bland de första låtarna vi skrev uppe i Göteborg, därefter har jag och Arvid proddat den i Malmö.
Det är de personer vi jobbar med utanför bandet. Sedan har vi i bandet haft ett helt annat samarbete där alla har bidragit till skillnad från första skivan vilket jag också tycker märks på spontaniteten i musiken. Vi repade ju ihop mycket inför inspelningarna och då kunde vi känna av hur låtarna fungerade i verkligheten.

Creye II beskrivs som en pop/rock platta viket jag kan skriva under på. Men du är ju för mig en rocker, hur långt mot poppen vågar ni ta det utan att tappa rockpubliken?

Vi försöker ju brygga vidare med musik som tilltalar en bredare massa. Man skulle kunna säga att det är lite av en övergångsfas där vi går åt pop/rockhållet. Men det är en intressant fråga.
Den melodiska rock genren är ganska smal. Själv brinner jag för den men målet har varit att gå åt pophållet men med grunden kvar i rocken. Vi ska ju kunna stå bakom det.

Ja du spelar ju gitarr som första instrument.

Precis och skriver vi låtar där man skriver ur gitarren ur soundet blir det ju ett problem och vi kommer skriva låtar som utgår ifrån att vi är ett band.

Något som blivit väldigt populärt inte minst bland AOR-fansen är Synthwave vilket kan vara väldigt poporienterat, tänker kanske främst på ett band som The Weeknd som definitivt flirtar med Synthwave?

Personligen gillar jag The Weeknd jättemycket och har lyssnat på den senaste plattan en hel del. Nu ser vi inte retrosoundet är något som långsiktigt kommer att nå en bredare massa även om jag gillar det. Men det är en nischad genre och jag har svårt att se att det skulle vara rätt väg att gå. Vi vill ju gärna få lite radiotid.

Can’t Stop What We Started och Lost Without You är väldigt poppiga i produktionen kanske till och med lite boyband utan att mena det negtivt.

Det kan jag absolut känna igen mig i och precis som du kan jag gilla vissa boyband. Det finns definitivt inspiration ifrån vissa boybands som Backstreet Boys och Westlife till detta albumet. Kanske är framförallt är Lost Withou You inspirerad av Backstreet Boys sound. Men jag skulle säga att det finns något för alla i detta albumet, de låtar som vi nämnt är kanske de mer poppiga på skivan.

Riffen sätts långt fram i ljudbilden men i Find a Reason och Siberia är keyboarden mest framträdande fram till refrängen där gitarrerna fläskar på lite.

I båda låtarna är gitarren mer sparsmakad och kanske att inte så att alla måste ha något att ”göra” i låten hela tiden utan kanske lite ”less is more” i dessa fall. Någonstans måste man väga in vad som är rätt för låten.
Som publik tror jag att man kan tycka att det blir lite enformigt eller för mycket samma hela tiden, det är bra med variation.

Hela Fyra singlar har ni valt att släppa innan fullängdaren hur gick tankegångarna kring det?

Vi har hela tiden i vårt releasetänk velat släppa många låtar för att låtarna ska få sin tid i solen. Det är ju många som missar lyssna på album idag. Covid-19 har också påverkat släppet av albumet då det kändes mer rätt att släppa ett album 2021 där vi förhoppningsvis kan få lite spelningar och att då ha med oss ett album i ryggen känns bra.

Min favorit bland fyra bra låtar är ändå första singeln Face to Face. Vilken låt har uppmärksammats mest?

Om vi ser till våra fans sedan lång tid tillbaka så är det de mer rockorienterade låtarna som gått bäst.
Siberia har gjort det som vi ville och det är att bredda publiken där lyssnarna kanske inte normalt lyssnar på Melodic Rock/AOR. Kollar vi på streams så är det Face to Face som gått bäst men den har också varit ute längst.

Ja jag har faktiskt hört det ifrån en AOR-kille att han inte var så fötjust i Siberia.

AOR-publiken vet vad den vill ha och jag gillar själv den typen av rock också men problemet är att det är en begränsad marknad med band som är jättebra och det finns inte så mycket plats att lyckas och med lyckas menar jag att få till nån form av ”verksamhet” till bandet, därför kan det vara lite hämmande att stanna upp i ett sound utan försöka tänka utanför boxen och sticka ut lite.

Kanske störst favorit är avslutande War of Love där det är melodiska partier i keyboard, gitarr och även basen samt förstås sången. Lägg därtill till ett schysst solo. Blir det något mer singelsläpp vill jag föreslå den.

Ja den är som jag ser det storslagen och också den första låt vi skrev till albumet. Till början var det en idé av Fredrik som jag spånade vidare på och avslutningsvis kom August in med idéer till låten. Det blev en cool låt som känns mäktig och lite unik. Men det är en låt som alla i bandet älskar.

Händer det något speciellt på sociala medier i samband med releasen?

Det kommer att släppas en video med bandet inför släppet 22/1 och kan hända att det blir lite uppmärksammat i radion. Men annars spar vi allt krut till att komma ut och spela.

Hur ser det ut framöver är det några uppskjutna gig sedan förra året vi kan hoppas på och har det tillkommit några?

Alla gig har ju blivit uppskjutna. Vi kan ju hoppas på att det blir lite spelningar nu kommer vi fokusera på att sätta ihop en show och börja repa in den.
Det som känns mest ljust ut nu är Indoor Festival i Tyskland med bland annat H.E.A.T i september. Men vi hoppas verkligen på att läget kan bli tillräckligt bra så vi kan spela i Göteborg på Scandirock Melodic 30/4 även om det känns lite ovisst.
Sedan har vi fått lite förfrågningar framöver på grejer som kanske kommer sättas ihop men det är ännu inget spikat. Jag själv hade kanske inte vågat arrangera något just nu, men vi hoppas att det vänder snart.

Kul att snacka med dig om plattan och tack för du tog dig tid.

Tack själv det var en trevlig intervju.