Eclipse

Foton tagna av Westman, redigerade av Jonas Rydén JoRoPhoto

Eclipse är aktuella med sitt första livesläpp både på Vinyl, CD och DVD Viva La Victouria som är inspelad i Göteborg den 21 december 2019. Gitarristen Magnus Henriksson var tillgänglig för en telefonintervju och här är vad vi snackade om.

Jag försökte få till en intervju förra hösten då ni var på väg ut på turné men det var då nånting som strulade där ert management ville senarelägga intervjun och det inte blev av. Så en del av mina frågor idag handlar faktiskt om Paradigm såväl som ert kommande livesläpp Viva La Victouria.


Det ju minst sagt lite speciellt nu med tanke på att det inte går att genomföra några livespelningar och då gör ni det lite udda draget att släppa en livespelning. Hur kommer det sig?

Det var lite tur då vi spelade in denna konserten i Göteborg 21 december 2019 där basisten Victor hade lite kontakter och sa att vi hade möjlighet att spela in både ljud och bild denna turnéavslutning.
Tanken då var bara att det var en kul grej och att vi kanske kunde lägga upp det på Youtube eller nått liknande, men så när Coronasmittan slog till insåg vi att vi satt på en liveinspelad konsert och att det kanske skulle passa bra att släppa en livekonsert på DVD och Blueray nu när ingen kan gå på konserter. Så tur i oturen kan man säga att vi satt på denna inspelning.

Jag bor ju i Göteborg men var bortrest men har förstått på folk som var där att det var en riktigt bra spelning.

Ja det var en jäkla massa folk och ett jäkla ös. Den är inspelad på Trägården i Göteborg.

Då spelade ni inte in så många kvällar under turnén?

Nej det är bara denna spelningen vi spelade in på film. Så det är inget klipp och klistra som många brukar göra vid livesläpp när man tar en låt ifrån ett ställe och en annan ifrån ett annat ställe. Utan här är det hela Göteborgsspelningen.

Va kul det görs ju inte så ofta längre.

Nej precis.

Å andra sidan det gjordes inte så ofta förr heller?

Nej det blir lite som ett minne för den kvällen allra helst för dem som var där såklart.

På film sa du förresten, ni brukar ändå spela in ljudupptagningar lite då och då?

Ja det händer då ljudkillen kan säga typ, ”jag kan spela in åt er ifall ni vill ha till nånting speciellt”. Kanske säger man ja men att det ändå inte blir bra vilket vi då inte använder. Det kräver ju att bandet är välrepat och har en bra kväll om det ska vara värt att släppa.

På tal om välrepat så kom ju Victor nyligen med i bandet, det var väl under sommaren nån gång som han kom in i bandet?

Ja alltså han kom med när skivan släpptes strax innan turnén så han var med på hela höstturnén som avslutades i Göteborg och då var ju alla i toppform så det var väl perfekt att vi spelade in den konserten.

Det är ju Magnus Ulfsted som spelar på Paradigm hur kändes det att gå skilda vägar efter så många år tillsammans?

Nä men det var väl för allas bästa, det kändes som att Magnus inte mådde bra i bandet och att vi drog åt olika håll.

OK jag fårstår, så hade Philip förstås känning i Victor som är hans brorsa. Var det ett självklart val att ta in Victor som ersättare?

Nej det var inte ens Philips idé. Victor skulle ändå med på turnén och vara lite gitarrtekniker och spela in lite material för sociala medier . Så när det sprack med Ulfstedt då var han nära till hands, han spelar ju bas i ett band som heter Långfinger, så två veckor innan turnén slog det oss… Victor ska ju resa med och är ju basist så det blev ett enkelt val helst som det visade sig att han var skitbra och rätt snubbe för bandet.

Ja och Philip hade förstås inga invändningar att ta med brorsan.

Nej absolut inte men det viktiga är ju att alla trivs. Inledningsvis snackade vi om att bara ta turnén och därefter känna på hur det kändes. Men vi trivdes så bra ihop direkt så det var ingen tvekan.

Vi kan komma tillbaka till livesläppet om en stund men tänkte på en sak inför Paradigm. Ert sound har ju förändrats under åren lite granna där ni var mer melodic rock ett tag och nu har ni ett lite tuffare sound igen. Hur tänker ni när en platta ska produceras?

När vi skriver så tänker vi inte så mycket även om man inför en skiva kanske snackar om att vi ska gå åt det här hållet. När vi väl sätter igång så går det aldrig att styra riktigt det blir som det blir. Det är de idéer som låter bäst som vi använder det har aldrig varit någon plan direkt. Sedan när vi kommer till ljuden att vi ska ha ett speciellt trumljud eller gitarrljud det kan vi såklart planera och det har ju utvecklats under åren.

Det är en annan sak som jag funderat på kring låtskrivandet.
När ni var med i melodifestivalen så var det typ 18 låtskrivare på varje bidrag och ni hade en låt som var skriven av endast Erik. Tittar vi på hur ni arbetat med Pradigm så är det du och Erik som skriver låtarna och så har ni hjälp av två externa låtskrivare och det är samma två genom hela skivan. Hur resonerar ni när ni ska färdigställa låtar till en Eclipseplatta?

Jag och Erik skriver ju merparten av alla Eclipselåtar sedan har vi två killar som är goda vänner till oss, Johan Becker och Miqael Persson som vi brukar ta hjälp av för att få ny input. Miqael till exempel skriver ju texter och Johan hjälper oss ofta med sångmelodier. Han har ju lite utav ett poppigt tänk så han är väldigt bra på att få till bra sångmelodier. Men det är alltid jag och Erik som skriver musiken.

Johan Becker är ju en riktigt bra sångare om inte annat.

Jo precis han är en fantastisk sångare. Han sjunger faktiskt på Bleed and Screem skivan på låten At the End of the World där han och Erik byts om i refrängen men han har fått inte cred för det på skivan.

Coolt! Tittar man på låtarna så är ju en sång som United allsång med Eclipse, det måste ju bli så varje gång ni är ute å spelar?

Ja verkligen det har blivit en riktig allsångsdänga. Funkar väldigt bra att spela live.

Ja det märks inte minst på liveplattan nu.

Precis

Vore inte det ett koncept förresten att åka runt och köra en hårdrocksallsångsturné där Eclipse är backingband med gästsångare?

Hahaha ja eller hur. Frågan är vilka låtar man ska ha med bara, men det är inte nån dum idé. Hårdrocken har blivit så gammal nu så det finns mängder av låtar som skulle funka som allsångsmaterial.

Du får ha tanken i bakhuvudet.

Ja precis då vet vi var det kommer ifrån haha.

Om ni ska skriva en ny platta. När börjar arbete med den eller är det en ständigt pågående process?

När vi har skrivit klart en skiva då är den klar och vi har gjort det vi gjort. När det sedan är dags för ny skiva så börjar vi ifrån scratch. Utan idéer, vi börjar från noll och det kan vara lite skrämmande när man vet hur mycket jobb som ligger bakom en skiva. Men det klart vi försöker ha med oss lite idéer in när vi ska börja, annars kan det kännas som ett stort berg som ska bestigas.

Så när Paradigm växte fram så var det du eller Erik som ringde och sa att nu är det dags för en ny platta eller hur går det till?

Ja precis när det är dags så brukar vi sätta oss ner, ju snarare desto bättre såklart. Jag tror att Viva La Victoria var den första låten vi skrev klart och det kändes riktigt bra vilket gör att ångesten släpper lite. Då känns det som att vi är igång vilket är bra för moralen och skallen.

Men skivan har ju lite olika nyanser, exempelvis Take Me Home som inte minst i gitarrsolot får lite keltisk känsla likt det Gary Moore brukade använda på sina hårdrocksplattor. Fast med Eclipsegitarrer.

Ja absolut det håller jag med om. Vi har ju flera låtar som har folkmusiktouchen i sig. Vi gillar att flirta med det folkmusikaktiga.

Varifrån kommer inspirationen till det, är det nått som du på rak arm kan säga?

Njea det är väl generellt intresse för folkmusik i allmänhet jag gillar ju exempelvis August Södermalm och många klassiska folkmusiker. Så det är kul att få med det lite, samt att många utländska fans tycker det är skithäftigt att vi bjuder på det här lite egna som det då blir. Det går hem väldigt bra utanför Sverige.

Ja ni har ju dessutom inkluderat Den blomstertid nu kommer i outrot på 38 to 44 fast i moll.

Ja just det ja haha. Den var ju med i dur på Are You Ready to Rock skivan som ett intro till Under the Gun där jag spelar aukustisk gitarr.

Jaja det har jag glömt, kul.
När vi sedan kommer till den promtion ni har gjort för Paradigm. Det släpptes ju fyra singlar och jag antar att det inte blir ytterligare singlar ifrån den skivan. Men hur mycket har man att säga till om vilka singlar som ska släppas?

Nej inte från den skivan. Vi upplever ändå att vi har ganska mycket att säga till om, där skivbolaget litar på vilka singlar vi vill promota även om de har varit bestämda i att vissa låtar vill de verkligen släppa som singlar.
De ville prompt ha med The Masquerade och Delirious som två utav singlarna så där hade vi inte nått att säga till om, men det var ju inget problem för oss sen ville vi ha Viva La Victoria och United. Men oftast kommer vi väldigt bra överens om vilka låtar vi ska släppa då vi inte vill nått hellre än att göra bra promotion.

Viva La victouria nu då kommer i CD, DVD, Blueray och..

Vinyl

Just det ja för det säljs en hel del vinyl idag har jag förstått?

Ja jag tror att Frontiers alla släpp trycks i Vinyl i begränsad upplaga och de säljer alltid slut samt att det är en marknad som verkar växa.

Ni har ju lite keyboardmattor liggandes i musiken. Det känns inte tomt att inte ha en keyboardist?

Vi hade ju keyboardist för sju år sedan men han hade inte tid att vara med på alla spelningar så vi valde att lägga det som backingtracks istället, visst det är lite lökigt att ha det på backingtrack men keyboards är å andra sidan inte så framträdande i vår musik.

Tittar vi på setlisten så luftar ni väldigt mycket ifrån Paradigm. Då tänker jag hur mycket utav det nya materialet vågar man lyfta in i en setlist, dels ska ni tycka det är roligt själva samt att ni ska få med publiken, hur tänker man kring balansen i en setlist?

Det är alltid en svår balans. Jag menar vi är ju inte ett så stort band, vi är ju fortfarande ett ganska litet band. Jag menar ta ett band som Judas Priest de måste ju spela sin gamla klassiker. Vi gör ju allt vi kan för att promota vår senaste skiva innan vi börjar luta oss tillbaka mot äldre klassiker.
Ibland när man testar vissa låtar att de funkar inte så bra som man vill live, även om folk önskar dem. Så det är en pågående process jämt. Sedan har vi några låtar som verkligen är cementerade som funkar så jädra bra som vi troligen aldrig kommer ta bort.
Men det klart ju fler plattor man släpper desto fler låtar ska man få in i setet. Det är ju många som kommer på en konsert och just vill höra Runaways eller Bleed and Screem eller vad det nu kan vara, så det blir svårare för varje år.

Så när ni släpper Viva La Victouria var det så setlisten såg ut, alla låtar är med?

Ja precis…nu kommer jag inte ihåg exakt men jag tror kanske att vinylen… kanske… att de har tagit bort någon låt men jag vet att alla låtar vi spelade in släpps. På CD:n är mellansnacket borttaget lite för att allt ska få plats. Men alla låtar är med iaf.

Endast en låt ifrån Bleed and Scream, Battlegrounds. Men då gissar jag att ni kört en turnévända och att ni tänker att dessa låtar känns så bra vi kör denna setlist.

Jaaaa…ok, var det bara den låten i Göteborg. Det är ungefär som du säger men vi brukar alternera lite. Vissa låtar i setlisten är alltid kvar, sen har vi några låtar som vi kör varannan kväll. Så exempelvis körde vi höstturnén varannan kväll Runaways och varannan Bleed and Screem.

Hur många låtar repar ni in inför en vända?

Ja kanske en 25 låtar och så kör vi kanske 17 låtar per kväll. Sen är det ju många som kommer och kollar oss två kvällar på raken vilket gör det kul för både dem och oss.

Tittar vi tillbaka till Armageddonize så har vi ju fått lite livesläppta låtar där innan på extended version av den skivan.

Ja precis men det har egentligen endast att göra med att efter vi släppt Armageddonize skulle vara med i melodifestivalen och skivbolaget ville absolut ha med Runaways på skivan och då valde man att släppa en deluxe version med lite bonusspår som var live ifrån Upplands Väsby.

Hur mycket tid lägger du på ditt gitarrljud?

Ja det är väl en ständigt pågående process man är väl lite nördig. Men efter tag får man bestämma sig för vad man vill ha och utöver det så håller man alltid på att småpillar lite granna.

Men det är alltid nånting du behåller som du inte är utan gissar jag.

Jo men precis, jag har ju inte så mycket pedaler idag utan jag kör på en Startocaster en Kramer, med en Marshall och en Wizard förstärkare och några effektpedaler sen är jag ganska nöjd.

Det blir ju väldigt svårt att göra promotion för Viva La Victouria. Hur har ni tänkt kring detta?

Ja det är ju som det är, vad ska man göra. Man kan göra lite intervjuer och kanske göra nån kampanj på sociala medier. Men det går inte göra mycket mer.
En spelning har vi lyckats boka på södra teatern i Stockholm i december med sittande publik med en meters avstånd. Men det är enda spelningen.

Kan ni fylla upp till 300 platser i denna teatern eller vart går gränsen?

Nej kapaciteten är 400 pers så vi får max ha 200 pers här och det är redan slutsålt.

Va glädjande för er att ni fått till en spelning i alla fall.

Ja det är otroligt skönt. Att man har nånting att se fram emot och även de som vill kolla på livemusik kan få komma och kolla.

Statistiken ser ju inte så lovande ut med antalet smittande som går upp, vi får hoppas att folk kan sköta sig enligt de regler som är uppsatta.

Ja precis det ser inte alls kul ut det är frågan om festivalspelningarna nästa år blir av, jag tycker inte det ser så ljust ut.

Ni har inte fått några förfrågningar för nästa år då eller?

Jo alltså vi hade en massa festivalspelningar som vi skulle spelat på 2020 men alla de har blivit framskjutna ett år så vi får se, men jag börjar bli skeptisk om de blir av. Det känns mörkt.

Vad kan du säga mer kring livesläppet?

Det blev ett bra dokument. Lite bitterljuvt att vi spelade in den precis innan Covid stängde ner hela världen. Förhoppningsvis kan de ge tittaren en lite kick av livekänsla när man går på konserten. Det får vara en liten klen tröst inför att världen ska kunna öppna upp igen. Jag hoppas verkligen att det kan ge en kick.
Hårdrockarna är ju de bästa fansen i världen att stötta sina artister. Dessutom hade folk länge tjatat på oss att släppa en liveskiva så det kändes extra bra att vi kunde släppa denna. Men det ska vara rätt förutsättningar att släppa live och här föll allt samman i ett bra dokument.

Viva La Victouria släpps fredag 6 november.