Mikael Fall

Foton: Linus Jonsson

Mi(c)ke Fall gör så gott han kan i dessa tider. Håller pli på sig själv och jobbar så mycket han kan hemifrån. Just nu spelar han in en del videos och förbereder en stream:ad konsert som ska sättas ihop. 

Han är en kompositör som skrivit både för symfoniorkester såväl som blues-inspirerade plattor i eget namn och nu senast filmmusik. Jag ringde upp Mikael och vi pratade lite om hans karriär och vad som komma skall. 

Så i dessa tider är onlinekurser inget du tänkt ge dig in på?

Jo absolut. Jag har redan det, både privat och i grupp men det är uppehåll på grupplektionerna nu.

Men normalt sett har jag lektioner i Stockholm både online och hemma hos mig. 

Mer info om lektioner finns på Falls hemsida. https://mikaelfall.com/

På tal om samarbete så såg jag att du samarbetat med ett utav de första banden jag intervjuade på sidan, Lisa Lystam Family Band.

Ja just det, jag var med i bandet i ungefär fem år. Var med från första början då vi hade lite olika formationer, gjorde turnéer ihop och spelade in ett par plattor. Men jag kände sedan att jag ville gå vidare och göra egna grejer.

Ja jag har lyssnat igenom dina skivor online som har lite olika sound.

Ja det kan man ju säga. Perioden jag var med i Family Band så var det lite roots- och sydstatsrockiga influenser som gällde och det gillade jag. Min roll i det blev nån sorts hammondorgel-funktion, att försöka binda ihop gitarrerna ljudmässigt. 

Jag hade ofta med min Bassman vilket gjorde att blev bra tryck i soundet, försökte leka lite Jon Lord haha och det lärde jag mig mycket på där jag fick utveckla olika tekniker. Ibland kan man få munspelet att låta som en saxofon och ibland som en orgel. Så det blev många kompande ”mattor”, dubblerande av gitarriff kombinerat med en hel del solon så det var en väldigt lekfull period.

Så när det kom till EP:n, When Fire Turns to Smoke som släpptes 2015, ville jag få ur mig nått ”filmiskt” och är mer modernare i soundet med en bluesig underton. Sista låten på EP:n är en Aviicii-låt som valde att ta med på skivan för att jag tidigare hade ombetts att spela låten på en STIM tillställning där han skulle få ta emot ett pris. Jag tackade ja men sa att jag vill göra den på mitt egna vis. Den fick därför en Tom Waits-aktigt arrangemang. 

När sedan fullängdaren ”Born In a Different Time” skulle göras 2017/2018 tog jag med mig den stilen och känslan in i arbetet. Där finns även influenser från Duke Ellington, det som kallas för ”jungle style”, en stil som fanns på 20-30-talet och Cab Calloway kombinerat med influenser från New Orleans.

Så ”Born In a Different Time” är väldigt jag och det kändes helt rätt när den var gjord.

Du är kompositör, använder du munspel när du komponerar eller använder annat instrument?

Pianot är väl verktyget nummer ett för att hitta stämmor och se vart musiken ska ta vägen. Jag är ganska programmusiknördig där jag tycker musiken ska beskriva något. Pianot är det jag sitter med när jag skriver harmoniken framförallt. Men det beror på vad som ska skrivas. Det kan vara gitarr, klarinett eller munspel. Just nu håller jag på att försöka lära mig trumpet haha, vilket jag hoppas kan öppna upp för nya ideer, sound eller uttryck. Alla instrument har ju sina egna egenskaper men det viktigaste för mig är vad som ska visas eller beskrivas, alltså själva utommusikaliska temat.

Hur många instrument behärskar du basalt?

Piano, gitarr, klarinett, munspel och så sjunger jag ju då.

Din röst har ett skönt djup och vibrato har du någon skolning som sångare?

Tack så mycket.Nja jag har ju sjungit i kör och haft sång som huvudinstrument under gymnasietiden i Linköping men när jag studerade på musikhögskolan gick mitt fokus över till munspelet och komponerandet. Mitt vibrato tror jag har utvecklats genom mitt munspelande därför så har vibratot blivit som det blivit i sången, men det är roligt att du tycker om det.

Det är en duktig mix på dina plattor, allt mellan ett mer popsound till rakare blues och storband samt New Orleans blues. Vad kan ge inspiration till ditt skrivande?

Det är väl ganska mycket saker men mystik överlag, Art Deco, New Orleans, filmmusik a’la Danny Elfman, Louis Armstrong, Wynton Marsalis, BB King, Cab Calloway, Dvorak, Grieg, Tchaikovski och Waits. Gärna saker där det kan finnas en liten twist. 

För att ge ett lite flummigt exempel, titta dig själv i spegeln och så ler du, sen håller du det där leendet liiite för länge, då vänds den inledande glädjen till nått lite obehagligt….

Vad fick dig att börja spela munspel?

Det var på gymnasiet. 

Jag är uppvuxen med Louis Armstrong och 50-talsmusik som min farsa lyssnade mycket på, så jag sökte in på gymnasiet med klarinett och kom in där. På gymnasiet fick jag se en gitarrist som spelade Stevie Ray Vaughan’s Scuttle Buttin på en terminsuppspelning och föll fullständigt för stilen. Upptäckte senare alla fantastiska bluesartister som Muddy Waters, BB King, Little Walter, Bessie Smith och Robert Johnson mfl.

Jag hade redan ett gammalt munspel som legat i byrålådan i några år. Hade tidigare försökt men fick inte ut nått bluesigt sound ur instrumentet då men efter att jag hade hört gitarristen spela så lyckades jag en dag böja en ton och sen den dagen har jag varit fast.

Jag läste en intervju inför att vi skulle snacka där du fick komponera någon form av föreställning i examensarbete på musikhögskolan.

Nja alltså jag gjorde en musikal som hette Harlem Riot. Där jag fick skriva en story och sätta musik till det. Det blev en musikal i 20-30-talsmiljö där mollblues och djungelstilen, som jag pratade om innan, fick plats. Men den gjorde jag 2008. 

2011 gjorde jag mitt examensarbete där jag skrev klassiska programmusikstycken i första akten med munspel som huvudinstrument ihop med stråkkvintett, piano och slagverk. Den andra akten var mer utav en blueskonsert, så det var hela min musikaliska bakgrund på en gång kan man säga.

Det låter häftigt, finns det att se någonstans?

Jodå det finns delar i från båda föreställningarna om man söker på Mikael Fall – Examination Concert. När det gäller musikalen Harlem Riot så var jag verkligen inte någon skådespelare så jag har svårt att titta på det själv idag, men det var studentlivet och man testade på allt man kunde. Ibland blev som jag tänkt mig och ibland inte. Jag lärde mig en massa i alla fall.

Blir det snart ny platta?

Ja det ska det bli framöver men det kommer även filmmusik till en film som heter Support Group Olympus (av Jimmy Francis) som har premiär det här året, troligen, beroende på vad corona har ställer till med. Sedan ska jag och min fd munspelslärare från Piteå; Mikael Bäckman spela in en video som ska stream:as av en munspelsorganisation i USA som heter SPAH. Därefter har jag tänkt en EP.

Får vi lite småskitig låt likt Soaking Wet ifrån första EP:n?

Nja jag behöver nog spela in en EP med mer Jump Blues stil.

Sedan kommer jag göra en uppföljare till Born in a Different Time och då får vi se vilka element jag kopplar ihop. Det finns alla möjliga idéer. 

Du har skrivit musik som passar sig i mer teaterliknande sammanhang. Får vi mer sådant?

Nja inget jag planerat så här långt förutom filmmusiken till  men man vet inte vad framtiden har att erbjuda.

2018 fick jag möjlighet att vara gästsolist med Norrköpings Symfoniorkester där jag även skrev stycket vi spelade vilket är det absolut häftigaste jag gjort. Hoppas verkligen kunna få göra något liknande igen då med något längre stycke. 

Har även varit med att spela in film- och teatermusik med bl.a. Caroline af Ugglas och Lars Winnerbäck vilket har varit riktigt roligt

Klyschig fråga kanske men då du är världsmästare i munspel undrar jag ju såklart går det verkligen att tävla i musik?

Ja det är ju frågan. Jag har fått den frågan tidigare och då har jag sagt att jag åkte ner till Tyskland för att utmana mig själv. Att ställa mig inför en jury som skulle bedöma mig. Sedan kan man fundera på hur man ska bedöma? Hur graderar man det? Det går nog till viss del, exempelvis kan man lyssna på tonbildningen, intonation, hur man rytmiserar och fraserar. Moment som uttryck är ju såklart svårare att bedöma då det handlar mycket om tycke och smak.

Det var en fantastisk upplevelse framförallt som jag sent kommer att glömma. 

Men hur kände du kring dina motståndare där många ju måste varit duktiga?

Det är väl som jag svarade när Steffo Törnquist och Jenny Strömstedt intervjuade mig i TV4.

Det fanns många grymma munspelare i tävlingen/festivalen men jag tror jag lyckades få till en bra blandning i mitt arr och i mitt framförande. Att stå på scen och dra en massa räkor upp och ner var jag inte så intresserad av. I kategorin jag vann i hade de slagit ihop ett flertal genrer som blues, folk och country. 

Influencer från alla dessa genrer fanns med och jag var noga med dynamik, ton och teknik. Arrangemanget av en tvåstämmig ”Amazing Grace” hade jag tidigare hört från min fd. Munspelslärare och av amerikanska munspelaren Howard Levy. Jag tweekade till den så den skulle passa uppgiften och det gick ju bra. 

Avslutningsvis:

Hur många munspel har du?

Ett 50 tal.

Något speciellt märke som föredras?

Jag använder Hohner-munspel. Sedan har jag skickat dem vidare till några riktigt duktiga customizers som vi har i vårt avlånga land.