X-Romance

X-romance är ursprungligen från Örnsköldsvik idag är det två stycken medlemmar kvar från ursprunget på 80-talet som då hette Romance. Anders Rönnblom och Thomas Widmark.

Hur sattes det nya bandet ihop?

Thomas är den utav oss som idag bor i Stockholm precis likt resten av medlemmarna därför blev det så att vi tog Stockholmsmänniskor till bandet. När Romance spelade 1988 var keyboardisten Leif Ehlin i Perfect Plan med, men då spelade han gitarr och vi var baserade i Örnsköldsvik.
1989 la vi ner bandet och kassettbanden och för några år sedan hittade jag kassetterna ute i min ladugård lyssnade igenom dem, kontaktade Thomas och sa att det här är för bra för att inte ge ut. Så vi spelade in alla låtarna på nytt, sedan finns massa låtar kvar men vi valde ut dessa för första plattan.

Så ni valde att att lägga till X framför Romance och inte köra på det gamla bandnamnet?
Det var ju helt nya förutsättningar Det är en helt annan konstellation. Tanken var ju inte att de skulle dra iväg så här utan Tanken var att vi skulle spara spela in det ladda upp det själva och sen var det ju så himla bra så att vi fick ju napp med en gång och ja resten är ju som de säger historia.

Ditt andra band Killer Bee är ju lite tuffare men samtidigt väldigt melodiskt vad tog du från Romance tog med dig in i Killer Bee?
Det är väl melodierna skulle jag säga, lyssna på den instrumentala låten på X-Romance Departure det där är soundet vi tagit in till Killer Bee och riffen i låtarna Bad Connection samt Over and Over.
Jag har alltid velat ha den prägeln att det ska vara melodi jag gillar ju Rainbow, Gamla Michael Schenker Group och tidiga Yngwie Malmsteen. Finns det inte melodi i låtarna så tycker jag det dåligt helt enkelt.
Men Killer Bee har hållt på väldigt länge med men vi la bandet på is 1998 och så drog jag igång det är 2011 igen.

Var det en annan sättning i bandet när du drog igång 2011 igen?
Ja originaltrummisen var med och sedan har det rullat fram och tillbaka hela tiden men idag är jag Brian som är kvar som startade allt ihop sen är det och på gitarrer och Micke Dahlin ifrån x-romance. Det är lite som för de äldre banden som är ute å spelar nu, det är grundarna kvar och sedan har det rullat på lite medlemmar.

Vi vänder på det vad har du tagit med dig från Killer Bee till X-Romance nu när ni har spelat in allting på nytt?
Ja jag tycker det är mer intensitet nu i låtarna en i originalinspelningarna, det är mer driv i låtarna.

Men hur växte nya sättningen fram då?
Thomas som kände de flesta men en rolig historia är att jag jobbade som alkoholansvarig på en gala i Övik. Jag går förbi en utav ett av borden var en kille som stoppar mig och sa att jag ser ut som Nicko McBrain i Iron Maiden och frågar vilken är deras bästa låt. Ja jag tror jag svarade Hallowed Be Thy Name frågade den som frågade var ingen mindre än Andreas Novak och då nämnde jag att vi hade börjat titta på det här med x-romance och vi skulle behöva en sångare så Andreas halka in på ett bananskal egentligen.
Thomas kände Fredrik Tjerneld och Kenta Karlbom. Micke Dahlin halkade också in på ett bananskal då Killer Bee mixa den senaste plattan i Mickes studio.

Jag har precis lyssnat på nya House of Shakira och har slängt iväg ett mail till dem men med klasssångare som Andreas Novak som är någon sorts kameleont i House of Shakira sjunger han ganska tufft och raspigt, i X-Romance så sjunger han väldigt rent och helt annorlunda.
Ja precis lyssnar man på Temporary Love som nästan är lite blues aktig där har en helt annan röst de andra låtarna lite mer AOR och mjukare låtarna så han har en helt annat stuk i sången beroende på vilken låt är det.

Men han har fått bestämma upplägget själv han har inte blivit coachad att sjung så här eller?
Nej inte av mig Micke Dahlin tyckte till på någon låt, lite mer tryck på den här låten och då gjorde han det och det blev skitbra men det är allt egentligen.

Anders LA Rönnblom

Du nämnde det här med att mer stake i soundet och inspelningarna vad är skillnaden på spela in idag kontra då?
Fördelen har varit att att jag kunde lägga basen på det här låtarna innan jag åkte på turne 2017 med Killer Bee förr kanske alla behövde vara på plats samtidigt, nu så vi har ju kunnat spela in var för sig och det är ju ett helt annat sätt att att kunna spela in. Det är liksom inte som att nu är det tre veckor som gäller för våra studiotid är inbokad vi ta det lite då och då, det blir ju friare då.

Med tanke på hur utspridda ni är som band kommer vi få se er spela ute någonting?
Jag hoppas det och räknar med att vi ska göra det. Vi kan ju liksom inte släppa skiva med den här responsen och så inte spela det är ju jättemisstag.

Men sen har ju förändrats det är ju lite skakigt med spelställen de har ju lagt ner spelställen osv.
Ja det har jag gjort. Det är ju ingen marknad för musiker direkt ekonomiskt. Jag menar ett skivbolag sätter inte ett band på turné som de gjorde förr i tiden där när du sålde vinylskivor. Skivbolaget visste att de pengarna för en turnébuss oavsett om du var förband eller inte, det skulle de ju få tillbaka vid försäljningen av vinylskivor. Det finns ju inte på kartan idag och det är ju ingen som vill ta den risken att att sätta sätta band på turné om man inte har sponsorer eller något annat som täcker upp.

Men om du ska öppna för ett större band är det förmodligen så att ni får ju stoppa in en bra peng själv för att komma ut och spela.
Ja du får ju räkna med att det. Ska du ut och spela en sväng då får du räkna med att betala kanske halva turnébussen eller någonting.

Blir det inte då att man biter sig i ändan när man man ställer upp dem premisserna och accepterar de villkoren?
Tyvärr är du lite Moment 22 om inte skivbolaget gör det vem ska då göra det. Och i dagsläget så tjänar ju banden inga pengar på spelningar, man tjänar pengar på merchandise och försäljning på plats. Turnerar vi med Killer Bee i USA så kan du ju tänka att det kostar en hel del att turnera med buss. Vi finansierar mycket igenom t-shirts för försäljning på plats.

Det är inte kul att höra om de här grejerna som musikälskare.
Nej men tyvärr ser ju musikscenen ut så idag och tyvärr är det ju så att den makt musikbolag hade förr i tiden, på gott och ont, då de släppte en eller två releaser säg i augusti sen kom det lika många i september, förr kunde du läsa om hela höstens releaser i Aftonbladet. Nu är det en hel tsunami utav band som släpper skivor och det finns inte på kartan att hinna med att lyssna på alla skivor och många bra band drunknar i alla släpp. Och jag är ju egentligen emot det för det finns så många bra band som förtjänar mycket mer. Förr om åren så kanske du köpte ett par skivor i månaden. Nu kommer det så mycket skivor, du har inte råd att köpa allt.

Det är och andra sidan förhållandevis lätt att spela in idag, det krävs inte så jättemycket för att få till en hygglig produkt.
Absolut det är jättebra att man kan använda plugins mm så det går lätt att spela in och så. Kommer du till skivbolag med en bra master har du sparat skivbolaget en kostnad men du ska inte tro att han puttar på mycket för att marknadsföra. Här känner jag att måste ge AOR Heaven en jätteeloge för den marknadsföring de har gjort för oss. Jag har inte sett dess like på många år utav en skivbolag för ett nytt band, vi har fått en enorm medial täckning.

Men hade ni många bolag att välja på?
Ja men det kändes bra med AOR Heaven med en gång och det kontraktet de presenterade var helt rätt från första början.
Men jag tycker en intressant diskussion är marknadsföringen av band, om vi tar en festival som Sweden Rock de headlines som spelar där idag jag brukar skämtsamt säga att de får åka färdtjänst till gigen, alla har kommit i den åldern det är ingen som åker limousine längre utan de får åka färdtjänst till giget.
Om vi tar en fiktiv siffra, säg att skivbolaget väljer ut 8 band, marknadsför dem stenhårt med en turné och satsa på kvalitet så kanske vi kan snacka om att det kan finnas arvtagare till headlinebanden. Glappet mellan headlineband och banden som kommer underifrån är gigantiska, det känns som man inte har tänkt på den problematiken för framtiden och risken är att det biter bolagen i arslet liksom. Det finns liksom inga som kommer underifrån hur tänker bolagen där.

Då tillbaka till X-Romance och framtiden, du säger det finns massa material för ny platta så räkna med att du är väldigt sugen på det också då?
Ja absolut. Jag brukar säga att bra musik är odödlig därför var det roligt att kunna applicera det på på vår egen musik.

Det är väl fördelen med dagens musikmarknad att det finns utrymme för alla genres. Men med risken att drunkna i sorlet då förstås.
Ja men det var som jag sa till i en annan intervju där jag fick påståendet att vi låter verkligen 80-tal, det tror fan det är vi skrev låtarna då.

Men nu när ni släppte dessa låtarna har blivit sugen på att skriva låtar i i samma stuk som är helt nya?
Ja det har jag gjort och det tycker jag var roligt det fanns kvar liksom fast jag inte skrivit på länge på det sättet så fanns det kvar.

Men din långa erfarenhet i branschen måste ju vara ett plus när ni ville släppa plattan och hur live scenen funkar samt hur man ska förhandla om ett skivkontrakt?
Jag det har varit otroligt viktigt, men det är klart det kan ju vara på gott och ont om man kastas in i lite snabbt i nått så kommer det kanske ut snabbare, jag skulle väl egentligen för denna plattan vilja haft lite längre framförhållning.
Nu gick det bra ändå och en stor fördel är att jag blir aldrig förvånad eller besviken längre, jag vet ju att det är inte bara åka ut och spela man måste ju finansiera det och slava lite. Vi får i regel stå för själva kostnaden samt vara lediga för från våra jobb och så vidare dessutom är vi inte tjugo längre.

Hur blir det med inspelningen av nästa X-romance platta?
Vi har redan börjat sortera låtar ja det kommer vara klara med fram till nyår. Och äldre låtarna som redan finns trummor redan skickats ut till medlemmarna, inspelningar som folk kan jobba med.

Om du skulle få välja fritt utifrån de låtar du och fått till på senare tid hur många tycker du skulle platsa på nästa släpp?
Det finns absolut låtar skulle kunna vara aktuella Thomas har väl två låtar eller nåt ja jag har väl lika många så en fyra fem låtar skulle jag nog säga.
Men det viktiga är att du hittar tråden mellan det gamla och nya men det blir inga större utsvävningar vi vidhåller samma kokbok liksom. Det kommer bli jättespännande med andra plattan det är något som känns lite speciell med en uppföljare.