Daniel Palmqvist

Daniel Palmqvist är en gitarrist och låtskrivare som alltid har nått kul att berätta. Ett par gånger har jag snackat med honom och jag blir aldrig besviken. Daniel svarade på biografifrågorna och som vanligt blev det kul läsning.

Vilket/vilka instrument spelar du?
Jag är främst gitarrist, men spelar även bas, keys och trummor för ”husbehov” (ganska dåligt mao, haha).

Vilka band har du spelat i och vilket/vilka spelar du i nu?
Det första bandet som gjorde lite väsen av sig var nog The Murder Of My Sweet. Efter ”TMOMS” blev nästa band XorigiN tillsammans med min gode vän Johannes Støle. Mitt nuvarande och tillika ”main band” heter Violet Janine. Jag är också medlem i bandet Beyond The Katakomb (även om det är mer att betrakta som ett studio-projekt i nuläget).

Bästa konsertminne?
Sweden Rock Festival med The Murder Of My Sweet och Skojsröjet med Violet Janine kommer högt upp på listan. Jag har också fått möjlighet att spela på Red Rocks Amphiteater i Denver och i Boston Symphony Hall som musiker i en produktion, vilket har varit väldigt kul upplevelser.

Vad blir du inspirerad av?
Det kan vara lite allt möjligt. Självklart blir jag inspirerad av att lyssna på musik av de band och artister jag gillar. Men även filmer och böcker kan inspirera mig. Allt som får mig att ”dagdrömma mig bort” brukar resultera i att någon typ av musik dyker upp i mitt huvud.

Och vem vilka har inspirerat dig under åren?
Min första ”riktiga” gitarrlärare Johnny Öhlin (Nation, Dionysus) blev min största musikalisk förebild och inspiration när jag började ta gitarrspelet mera på allvar i 12-13års åldern. På den tiden, ”pre YouTube”, var det fantastiskt att få se och höra någon lira gitarr på den nivån i min lilla trötta Stockholmsförort, och att dessutom få hänga i replokalen när hans dåvarande band Nation repade kändes magiskt. Även min gode vän Per Nilsson (Scar Symmetry, Meshuggah mfl) har varit betydelsefull för mig sedan vi träffades på musikgymnasiet som tonåringar. Han är en formidabel gitarrist och musiker som jag fortsätter att lära och inspireras av.

Hur arbetar du när du skriver musik?
För mig kan en låt födas på många olika sätt. Bara dyka upp i huvudet när jag håller på att somna (och tvinga mig att gå upp och spela in idén på mobilen), eller såklart när jag sitter och spelar/övar gitarr. Dagdrömmar kan också vara en bra ”katalysator”. Vissa låtar kan också vara mera av en strukturerad arbetsseger, vilket oftast inträffar när jag skriver till ett specifikt projekt eller artist där låten måste passa in i ett visst sammanhang.

Har du nått motto?
”Man kan inte misslyckas om man aldrig ger upp”.

Vad har du på din bucketlist?
Det är lite svårt att svara på. En del av punkterna har jag fått möjlighet att ”bocka av”, men det mål jag jobbar mot nu är att vi ska kunna förverkliga den vision vi har för Violet Janine. Både på nästa platta och förhoppningsvis live runt om i världen.

Vad är du mest stolt över i ditt musikerliv?
Framförallt är det väl vissa av de skivor som jag har gjort/fått var delaktig i som ligger mig extra varmt om hjärtat. Min soloskiva ”A Landscape Made From Dreams”, XorigiNs ”State Of The Art, Beyond The Katakomb och Violet Janines ”Between Red and Blue” för att nämna de viktigaste. Att ha fått möjlighet att skriva låtar till/samarbeta med några av mina favoritsångare som Joe Lynn Turner, Tony Martin och Göran Edman känns också väldigt kul.

Vad händer närmast?
Nu är det fullt fokus på att bli klar med nästa Violet Janine skiva. Efter det är tanken att vi äntligen ska slutföra nästa XorigiN. Vi har varit fantastiskt långsamma med att få ur oss nästa platta, men planen är att släppa en uppföljare nästa år. Jag har även planer på en till solo-platta 2019 eller 2020. Parallellt med det så skriver jag låtar och spelar in gitarrer till lite olika projekt som kommer att släppas framöver. ”No Rest for the wicked”.