Murder of my Sweet

foton: Mattias Norén

The Murder of my Sweet har spelat tillsammans sedan 2007 och släppte i höstas sitt femte album Brave Tin World. Bandet beskrivs som Symphonic Cinematic Metal, en passande beskrivning som blandar dramatik med hooks som sätter sig. Sångerskan Angelica Rylin to sig lite tid och svarade på några frågor.

Ordet Cinematic i er beskrivnig kan jag förstå utan problem, vem kom på det uttrycket?

Det var medierna som började kalla vår musik för cinematic metal när vi släppte vår första platta 2010. Filmmusik har alltid varit en stor inspirationskälla för oss så det känns ändå väldigt passande.

Du har sagt att ni försöker skapa musik som har ett filmiskt sound. Vilka filmer har varit viktiga i The Murder of My Sweets utveckling och låtskriveri?

Vi har alltid varit väldigt tagna av olika kompositörer så som John Williams, Alan Silvestri, Hans Zimmer, Danny Elfman och James Horner. Alla dessa har ett eget unikt sound som man lätt känner igen i deras filmer. Visst är vi riktiga movie buffs som konsumerar otroligt mycket film men jag skulle nog säga att vi inspireras mer av deras sound och kompositioner än själva filmerna.

En annan sak jag läste du nämnde var att på nya plattan Brave tin world har ni fått till ett gäng fristående låtar som inte nödvändigtvis ska låta pompösa och storslagna men om vi håller oss kvar vid filmen så är många filmscores lite utav en röd tråd. Hur lyckas man då med balansen att hålla kvar mystiken men ändå skapa något fristående?

Bombastiska låtar med djupa arrangemang har väl varit lite av vårt signum de senaste plattorna men jag tror att man kan uppnå den där storslagna känslan och hålla kvar mystiken utan att göra musik som är väldigt komplicerad. Det går att hitta storhet även i mer avskalade låtar och vi har nog fått med ett par sådana den här gången.

Du har också varit med på Soundtracket till den filmen Ice Dragon. Hur var blev du tillfrågad att vara med där?

Daniel Flores och Jesper Strömblad skapade filmmusiken till Isdraken, som är en svensk äventyrsfilm från 2012 i regi av Martin Högdahl och Håkan Bjerking. Jag fick äran att vara med på en av låtarna som lägger grunden till en väldigt känslosam passage i filmen. Ett av de roligaste jobb jag gjort än idag och det ska bli otroligt kul att titta på filmen ihop med min son om några år.

Din soloplatta ifrån 2013 Thrive är stabil modern AOR. Personligen tycker jag din röst passar bättre till TMOMS.

TMOMS är mitt hjärtebarn och det jag brinner för i musiken. Jag älskar hur jag får leka med rösten och sjunga på ett sätt som kanske inte funkar riktigt i andra genrer. Jag kan vara dramatisk och teatralisk. Min soloplatta går som du säger i en annan stil och det var fantastiskt roligt att få göra den. En slags tribut till den musiken som jag växte upp med.

Nya plattan har fått blandat mottagande i Sverige. Kan de ha och göra med att ni har fler “singellåtar” på denna och är ganska lättillgänglig jämfört med tidigare?

Vårt mål har alltid varit att göra musik som vi själva älskar och vi har alltid haft en trogen fanskara som gillar det vi gör och som faktiskt går och köper (!) våra album. För varje platta har vi tagit vår musik ett steg längre och det är klart att en del vill ha mer av exakt samma som innan. Men vi vill inte vara ett band som gör samma platta om och om igen. Vi strävar alltid efter att utvecklas.

Jag har alltid gillat The Murder of My Sweet men måste nog säga att den nya skivan verkligen är nått extra i min bok. Är det självklara svaret “det här är det bästa vi gjort” eller har du någon annan favorit?

Tack! Det är faktiskt rätt många som sagt samma sak som du om den här plattan och det är ju enormt smickrande. Jag har nog lite svårt att vara objektiv i den frågan men jag är väldigt glad över hur den blev. På ett personligt plan var jag lite orolig för om min röst skulle förändras efter att jag blev mamma förra året, det är tydligen rätt vanligt. Men jag kände mig otroligt stark och tonsäker.

Som vanligt är det en fantastisk produktion av Daniel Flores. Hur mycket coachad/peppad blir du under dina inspelningar eller får du helt fria händer hur det ska låta?

Jag och Daniel jobbar extremt nära i hela processen så vi har oftast en gemensam bild om vad det är vi vill skapa och vi är väldigt trygga med varandra. Han är den som driver produktionen men låter mig samtidigt göra ändringar eller avvika in på en annan väg under inspelningen om det är det som känns mest naturligt för mig som sångare.

Everyone Wins ger nästan en lite poppig känsla vad fick er att våga ta det steget?

Vissa låtar kräver någonting annat än vad man först tänkt sig när man började skriva den och då får man anpassa sig eller släppa den. Everyone Wins var en sån låt. Det som är Daniels magi är att han ändå får den att passa in med övriga låtar på plattan.


Som låtskrivare står du och Daniel på alla låtar hur jobbar ni tillsammans?

Ofta startar det med ett riff eller ett tema som någon av oss kommer på. Sedan sätter vi oss och jobbar ut låten ihop. Daniel sitter vid pianot och jag klurar på texten vid datorn. Ibland kan vi stänga in oss i studion i dagar och leva i vår kreativa bubbla.

Tittar vi tillbaka i katalogen är det någon enstaka låt som du håller extra högt?

Oj, den var svår. Många låtar betyder så mycket för mig på ett personligt plan. Det skulle kanske vara Unbreakable från Bye bye lullaby (2012). Den handlar om att man klarar vad som helst och att man ska tro på sig själv.

Med sitt förra band Mind’s Eye gjorde Daniel en temaplatta med tillhörande serietidning. Flera av de låtar ni presenterar hade verkligen passat att få animerade musikvideos till i lite Japansk stil?

Ja kanske det. Söker man på youtube så finns det faktiskt en del fan made videos där man klippt ihop vår musik med den typen av videos.

En ren temaplatta har det aldrig varit på tal för The Murder of My Sweet?

Beth out of Hell som vi släppte 2015 är faktiskt en temaplatta. Den ska man helst lyssna på i ett svep då låtarna går in i varandra och så att man får höra hela historien.

Blir det någon fortsatt videopromotion efter lyrikvideon till Tin Soldiers?

Vi släppte tre singlar till den här plattan som du hittar på Youtube; Tin Soldiers, Head of the snake och Hit the ground.

Hur blir det då med spelningar framöver?

Just nu har vi inga spelningar bokade men vi får se framåt våren. Vi är alltid sugna på att spela live om rätt tillfälle och venue dyker upp.

Tack för du tog dig tid.

Tack själv! Alltid kul att snacka 🙂