Too Far For Gracie / Colorstone

Foto: Christina Olsson

Fredrik Bergengren heter gitarristen i Too Far For Gracie och Colorstone. Två band ifrån Malmö som spelar rock det första klart åt AOR-hållet och det andra rock melodisk rock. I båda banden känns Fredriks gitarr igen.

Strax efter Melodic Rock Fest i Malmö häromåret (där Colorstone spelade med stand in basisten Patrik Ahlm sång TFFG) gjorde Too Far For Gracie debut och sedan dess haft massor av streams var det festivalen som fick er att starta upp TFFG?

Eftersom att min och Patriks familj brukar ses ett par gånger om året(Patrik med familj bor i Växjö), så har det blivit naturligt att vi har passat på att skriva låtar. Detta har vi gjort i många år, men som du skriver så hoppade Patrik in på bas med Colorstone på Melodic Rock Fest 2018(han har faktiskt hoppat in ett par gånger tidigare då Colorstones ordinarie bassist Samir Dounas inte kunnat). Det var ett väldigt kul gig och många kontakter knöts. Dessutom så var det många som frågade om Time Gallery och det var nog det som gjorde att vi kände att det var dags att börja släppa de låtar vi redan hade gjort och TFFG är väldigt glada för all den positiva respons vi har fått.

Ni var båda med i legendariska Time Gallery, den givna frågan är varför ni valde att starta om med nytt bandnamn?

Eftersom att det aldrig var aktuellt att starta upp Time Gallery igen med alla 4 originalmedlemmarna, så ville vi ha ett nytt “eget” namn men med en viss anknytning ändå. Tänker på TG till TFFG.
Även om det är två skilda sound i Colorstone och TFFG går det ändå att höra att det är du som spelar gitarr i båda banden. Hur skulle du beskriva att du utvecklat ditt sound?
Jag är naturligtvis väldigt glad för att du hör att jag har ett tydligt ID som gitarrist. Betyder väldigt mycket att höra! Jag försöker att vara sann mot mig själv och aldrig kopiera andra gitarristers sound och lir. Jag är övertygad om att det sitter i fingrarna.

Mellan 2018 och 2020 har TFFG hittills släppt åtta låtar, alla som singlar. Är det så vi ska vänja oss när ni släpper musik?

Kartan för musiksläpp är sedan streamingen tog över på allvar, helt omritad. Det verkar inte finnas något “rätt sätt” att släppa musik just nu. Vi kommer nog att fortsätta så ett tag, men skulle det bli en stor önskan så blir det självklart ett fysiskt och digitalt albumsläpp också någon gång längre fram.

Foto. Peter Sjöholm

Varifrån kommer förresten namnet?

Som jag antydde ovan, så fanns det en önskan från både mig och Patrik att på något sätt få med oss Time Gallery i vårt nya namn. Vi satt och spånade i många timmar och till slut så kom Too Far For Gracie fram.
Senaste down on your luck och Quarantine är släppta i år och inspirationen i den senare känns given. Men låtarna är lite mer gitarrbaserad än de tidigare.

Skulle de inte lika gärna kunna blivit Colorstone låtar?

Det stämmer att gitarren har en lite större roll än i tidigare låtar, men det är faktiskt en tillfällighet. Alla TFFG-låtar skrivs på gitarr, så det är en arr och mixfråga. Det finns en, för mig i alla fall, klar skillnad mellan TFFG och Colorstone. Det är precis som du skrev inledningsvis så att TFFG har Time Gallery-arvet(Westcoast och i viss mån AOR) medans Colorstone är lite “skitigare” melodic rock. Så svaret är att “Down On Your Luck” och “Quarantine” hade inte kunnat hamna hos Colorstone. Dessutom är det jag och Patrik som har skrivit de låtarna:)

Själv är jag väldigt svag för Time off, For better or for worse och Old Scars and Faded Tattos där de olika keyboard arren ihop med gitarrliret och förstås sången ger mig en riktigt sommarfeeling. Hur jobbar ni när ni skriver låtar till TFFG?

Stort tack för det!:) När vi ses så har vi alltid ett antal gitarriff som vi utgår ifrån. Det är utan undantag fundamentet i alla TFFG-låtar. Vi hittar tillsammans ett flöde i låtarna och sedan jobbar var och en vidare i våra studios. Vi skickar förslag på arr till varandra och hittar ganska snabbt något som vi bägge är helt överens om.

Colorstone är definitiv mer skitigt i soundet där det ofta känns som det finns en bluesbotten. Vilka var influenserna som skapade ert sound?

Gött att du tar upp det! Anledningen till att jag började spela gitarr var när jag hörde Jimi Hendrix låt “Freedom”. För mig har den allt. Sväng, lite skitigt sound där allt inte är perfekt utan lever, cool enkel melodi, fräcka rootiga riff och coola solon. Sedan självklart Led Zeppelin och hoppar vi framåt i tiden så finns såklart Foo Fighters, The Black Crowes, Gov’t Mule osv.
När ni släppte er första skiva Into The Garden fick jag i uppgift att recensera den. En skiva där jag var lite snål med betyget mycket på grund av dess längd där jag tappade fokus mot slutet.

Om ni hade spelat in den idag hade ni gjort annorlunda då eller känns det fortfarande helt rätt?

Colorstone hade varit väldigt produktiva inför vårt första släpp och hade 25 färdigmixade låtar. Det var inte enkelt att “kill your darlings”, så det blev 17 låtar på den fysiska albumreleasen och 15 på den digitala. Med facit i hand skulle vi varit ännu tuffare och fått ner det till 12 låtar. Tror att du och andra förmodligen hade haft lättare för er att ta den till er.
Efterföljande Steam är ju från bra till formidabel när det kommer till låtarna enligt mig. 36 minuter hårdrock med tryck. Då valde ni lite färre låtar…
Ja, det kändes rätt och vi hade tagit till oss av kritiken gällande många låtar. Ändå så var det några som tyckte att det var för få låtar på den. Svårt att tillfredställa alla:))

Sedan har det kommit ett gäng singlar där 2017 års Got Yourself to Blame är min absoluta favorit i hela er katalog. Vad inspirerade till den låten?

Tusen tack för det och jag kan hålla med. Den är väldigt direkt och med mycket energi. Inspirationen var The Who med just enkelhet och energi.

Senaste låten Never Going Back Again släppt 2020 är skriven av dig, Olle Nilsson och sångaren Johan Dahlström. Som verkligen håller formulan för Colorstone. Kan det inte vara svårt att hitta rätt väg om du jobbar med Johan eller om du jobbar med Patrik?

Nej, det är faktiskt väldigt enkelt. Jag brukar sitta med gitarren i soffan varenda dag och spelar in de idéer som kommer, på mobilen. Jag hör direkt vilka idéer som passar var och sedan presenterar jag dem för respektive. Vissa blir det naturligtvis ingenting av. 🙂

Foto: Niklas Månsson

Du dubbeljobbar alltså med två låtsläppande band samtidigt hur prioriterar du mellan banden?

Det är inga som helst problem för min del. Det finns tillräckligt många timmar på dygnet för att hinna med bägge. Sedan försöker vi manövrera så att det inte krockar när vi släpper förstås.

Sist så får du sammanfatta vad som komma skall för TFFG och Colorstone.

Det blir ett par låtsläpp till under sommaren för TFFG innan vi måste sätta oss ner och skriva fler låtar. Läget är lite annorlunda med Colorstone där vi har ganska många färdigmixade låtar som är redo för släpp. För att anknyta till frågan om hur man släpper musik numera, så är det just det vi nu snackar om i Colorstone. För oss som har varit med ett tag, så hade det varit väldigt roligt att släppa ett fysiskt album nummer 3. Det var faktiskt planen att göra det under våren men sedan drabbades vi alla av Coronakrisen. Colorstone tror och hoppas på att en sådan release blir möjlig senare i höst. Under tiden så kommer det säkert en eller ett par digitala singelreleaser till.

Tack för din medverkan!

Tusen tack själv Mathias:-)